Vi trækker vejret dybt igen.
Mødet med Unisans var som tidligere beskrevet rigtig
interessant…
MEN…
Vi er faktisk ikke helt sikre på om det alligevel, er den vej
vi har lyst til at gå. Når vi mærker efter hver især føler ingen af os 100 pct. begejstring. Vi har talt meget i gruppen om forventninger til engagement efter
designmessen og vi ønsker alle sammen at kunne lave et projekt, vi kan brænde for og
dermed efterfølgende ville have lyst til at investere tid og kræfter i efter designmessen.
Fra mødet med Connie fra Unisans havde hun meget fokus på os som individer og vores hverdag
og med dette in mente, er det derfor vigtigt for os, at vi virkelig mærker efter
hver især. Unisans og arbejde med det sensoriske er pludselig blevet meget uhåndgribeligt for os, og vi må tage tyren ved hornene og overveje en kursændring.
Fra Unisans til offentlig transport.
Efter en dejlig kollaborativ morgenmad onsdag d.21/3 , som Jonas så fint
ville have sagt det, beslutter vi os for at vende fokus lidt væk fra det med
sanserne og UNIsans… dette også meget fordi vi stadig føler, at det simpelthen er alt
for ukonkret og floffy for os iforhold til hvor i processen, vi gerne skulle
være ifht. Ide, projekt og samarbejdpartnere…
Vi føler vi kan blive ved med at
snakke sanser, men vi træder i vande. Derfor indhalerede vi en ordentlig
portion luft og pustede ud igen med en helt ny tanke; nemlig bybusserne, toge almen offentlig transport.
Vi brugte et par timer på at snakke om, hvor det er vi vil
hen med et designprojekt, der kunne tage afsæt i busser eller offentlig transport. Under denne snake voksende begejstringen. Måske fordi arbejdet med bybusserne og offentlig transport synes mere håndgribeligt for os og
fordi vi ser en spændende mulighed.
Den mulighed vi ser
er ret konkret.
Mange af Aarhus´ indbyggere
kører bybusser eller bruger anden form for offentlig transport hver eneste dag.
Og mange af disse indbyggere
kender ikke meget til deres egen by. De aner ikke, hvad det er, de ser
på, når de kigger ud af vinduerne fra busserne og måske de heller ikke har den
store interesse i det. Dette vil vi lave om på, fordi vi mener, at Aarhus by har mange spændende lag, man sagtens kan nå
at få indblik i i forbifarten.
Helt konkret er vores tanke og ide at optimere oplevelsen og
udbyttet af at køre i de kedelige bybusser som der i dag bare er et must i
hverdagen der skal overståes. I første omgang er vores tanke at implementere høretelefoner
i busserne. Man kan så vælge forskellige muligheder for hvad det er man vil
høre i høre telefonerne:
- - Historien bag det man kører forbi
- - Hvad der sker bag murene i dag på de bygninger man kører forbi
- - Hverdagsoplevelser eller happenings på pladser i parker etc.
- Sjove anekdoter om steder fortalt fra en personlig vinkel.
Alle målgrupper
Vi vil gerne kunne ramme alle målgrupper og derfor lave
noget for alle i disse høretelefoner. Dog med stadig fokus på erindring og på
hvordan personlige, historiske eller humoristiske erindringer kan føres videre
til andre mennesker og skabe oplysning, smil på læben eller relation.
App/ visualitet
Vi har derforuden også talt om at skulle lave app hvormed
man visuelt ville kunne følge med på ruten, så altså både høre men også se hvad
det er for noget man kører forbi.
I denne visuelle forbindelse har vi også talt om at det kunne være skægt at designe nogle briller
som viste hvordan byen så ud, eller viste levende billeder fra
68´demonstrationer ved Rådhuset, osv.
Brugerinddragelse
Det er vigtigt, at vi får inddraget brugerne og det er vi
meget opmærksomme på. I næste uge er det vores mål at lave en workshop i en
bybus.
Mulige samarbejdspartnere
Vi har i øvrigt kontaktet
VisitAarhus, hvor vi kom igennem til en positiv gammel OØ´er ; lone, der
sendte os videre i systemet.
Vi fik også fat i en anden Lone, og dette var Lone fra
Midttraffik. Denne Lone bedte os om at skrive hende en udspeciferende mail til
hende om vores tanker… vi venter på at høre fra begge.
Vi er ved godt mod i gruppen og vi føler stadig at bybus/ off. transport-
ideen er noget, vi alle ville gide at arbejde videre med efter designmessen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar